Не переставайте читати дітям книги!
Чи правильно ми робимо, коли перестаємо читати дітям книги?
Адже читання вголос дуже корисне не тільки для найменших слухачів, а й для школярів, в якому б класі вони не вчилися.
Чи є зв'язок між слуханням книг і успіхами в навчанні?
Психологи, як і педагоги, стверджують, що школярі молодших класів, які мають вже достатній словниковий запас, вчаться набагато краще за тих своїх однолітків, чий мовний багаж є біднішим. Чому? Це можна пояснити тим, що навчання для дітей у перших класах проходить в усній формі, адже здебільшого самі вони ще не дуже вміють вправно читати і орієнтуватися по тексту. Тому вчитель не може попросити дітей відкрити підручник на певній сторінці і прочитати обраний ним параграф.
Отже інформацію першачки сприймають на слух, але не завжди успішно, якщо немає достатнього розуміння всіх слів. Це як з іноземною мовою: чимало слів ми начебто і знаємо, але цього недостатньо, щоб під час розмови не втрачати хід думок. Те саме відчуває дитина з обмеженим словниковим запасом: через те що сенс сказаного інколи для неї мало зрозумілий, то і знання не завжди повністю та швидко засвоюються.
А як відомо, незасвоєні знання з часом накопичуються, і тут уже без допомоги батьків не обійтися. Тимчасом як не всі батьки можуть самостійно пояснити дітям те, що ті не зрозуміли в школі.
Тож виникає запитання: як допомогти дитині збільшити словниковий запас?
Відповідь проста: читаючи разом уголос! Коли батьки читають дитині книжку, під час читання можна обговорювати і роз’яснювати значення незнайомих слів і тим самим розширювати словниковий запас школяра.
Щоб незнайоме слово засвоїлося і стало знайомим, його треба почути не раз і не два. Ми розмовляємо з маленькими дітьми, коли допомагаємо їм пізнавати світ.
Але цей процес не повинен припинятися і тоді, коли малюк підростає і йде до школи. Треба продовжувати активне спілкування, щоб розумовий розвиток дитини не спинявся.
Якщо дитині важко дається читання великих книг на допомогу можуть прийти книги-комікси, що є прекрасними книгами для розвитку дітей.
Чому краще читати, ніж говорити?
Чи достатньо лише розмовляти з дитиною?
Ні. Мова малюка збагачується під час читання книг. Читаючи вголос, ми розвиваємо увагу дитини (яка теж стане в пригоді на уроках) і, звичайно, плекаємо інтерес до читання.
Навіщо читати підліткам?
Для читання вголос краще вибирати книги, які на рік-два випереджають розвиток самих дітей. Те, що вони не зможуть подужати самі, вони із задоволенням сприймуть з вашою допомогою.
Книги, які ми читаємо підлітку, вирішують і певні виховні завдання, допомагаючи в такий спосіб впоратися з їхніми власними проблемами.
Звичайно, можна прочитати вашому чадові і довгу виховну лекцію, розповівши, як треба чинити, а як — ні. Але нотації, як відомо, не завжди доходять до адресата і не приносять очікуваної користі.
А ось спільне читання та обговорення книги ненав′язливо змушує дитину прислухатися до того, що говорять і радять батьки.
Користь читання полягає ще й у тому, що ми можемо ставити запитання по змісту прочитаного і тим самим спонукувати малюка до подальших міркувань, вчимо запам′ятовувати й аналізувати почуте. У такий спосіб дитина навчається правильно оцінювати вчинки не тільки героїв книг, а й оточуючих та краще розбиратися в людях.
Книги вчать любити і прощати, поважати, допомагати та співчувати. Допомагають підлітку зрозуміти, як діяти у тих чи інших випадках, і як запобігти неприємним ситуаціям.
Як читання вголос розвиває мову і мислення?
До цього моменту ми вели мову про те, що дітям корисно слухати, як їм читають батьки. Але не менш корисно для них і самим читати вголос. І в цьому випадку хто як не батьки стануть для них найуважнішими слухачами? Читання вголос активізує відразу кілька видів пам'яті (зорову, моторну і слухову), що сприяє кращому запам'ятовуванню інформації та розвитку різних відділів головного мозку. Отож читання вголос — це чудове тренування для чіткого та виразного мовлення, вправа для розвитку дикції та можливість для збільшення словникового запасу.